torsdag den 3. oktober 2013

Tante T på TV2 Fri og Oolong the

Jer, der følger med på facebook, så måske i august, at jeg delte et opslag fra Tante T om, at Mette Marie fra Tante T skulle fortælle om the på TV2 Fri i programmet Frihuset.

Jeg har ikke tv, så derfor kunne jeg ikke se programmet på dagen, men nu har jeg fået 1 måneds gratis abonnement på TV2 Play (det kan alle få, så det er ikke kun mig ;-) ), så nu kan jeg se programmet.

Hvis I også har lyst til at se programmet, så finder I det under "Frihuset" på play.tv2.dk. Det er programmet fra d. 16. august 2013. I skal ca. 58 minutter ind i programmet, før Tante T går på :-) Mette Marie fortæller om selve theen og præsenterer de forskellige the typer. Derudover fortæller hun også lidt om brygning af theen, samt hun laver en grøn matcha the.

Der var ikke nogen ny viden for mig i programmet, da jeg allerede har læst mig frem til det meste, men jeg synes stadig, det var et hyggeligt og spændende indslag, og det gav mig sådan lyst til at smage en af mine nye theer: Formosa Top Fancy Oolong. Denne the smager de nemlig også på i programmet :-) Indslaget varer 20 minutter.

Jeg bryggede Formosa Top Fancy Oolong direkte i kanden, inspireret af indslaget. Min søde lille hjerteformede thekande er nemlig lavet, så den selv filtrerer thebladene fra (hvis de er store), så man behøver ikke hælde theen over på en anden kande (Tante T fortæller i indslaget, at Oolong godt kan tåle at blive i kanden efter brygning, og at man bare kan hælde ekstra vand på, hvis den bliver for kraftig.


Selve theen er rigtig lækker. Den smager lidt som en blanding mellem en grøn the med "græs-smag" og en let sort the. Der er ingen aroma tilsat, hvilket jeg synes er dejligt, da man så bedre kan smage selve theen, men hvis man ikke er så vant til rene theer, vil jeg nok anbefale, at man starter med en smagsprøve, hvis man gerne vil prøve denne the.

Da første kop var drukket, prøvede jeg at hælde den sidste sjat op (kanden indeholder kun knap 2 kopper). Den anden kop var blevet lige så mørk som en sort the, og den smagte noget mere kraftigt. Egentlig syntes jeg godt, den kunne drikkes, men eftersmagen var bitter, så den fik en sjat varmt vand, og så var den lækker igen, men stadig lidt mere kraftig en første kop :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar